Badanie piersi – co jest najważniejsze?

Październik jest miesiącem świadomości raka piersi. Miliony kobiet na całym świecie wykonają pewnie w tym miesiącu badanie profilaktyczne piersi.

Celem badań profilaktycznych (piersi, ale nie tylko), jest wykrycie choroby na jak najwcześniejszym etapie, kiedy możliwe jest całkowite wyleczenie choroby nowotworowej.

Co jest najważniejsze w takich badaniach? Sprzęt? Owszem. Technologia idzie do przodu i pojawiają się coraz lepsze i dokładniejsze urządzenia. Doświadczenie. A jakże. Lata praktyki i wykonywania badań pomagają w ocenie oglądanych zmian.

Jednak najważniejsza moim zdaniem jest REGULARNOŚĆ. Nawet najlepszy lekarz i sprzęt nic nie zdziałają, jeśli pacjentka nie pojawi się na wizycie. Owszem, wizyta raz na pięć lat, to też jest jakaś regularność, ale dobrze wiemy, że nie o takiej regularności mowa.

Żeby badania profilaktyczne (screeningowe) miały sens potrzebne są regularne wizyty. Tylko wykonywanie badań w zaleconych interwałach czasowych daje szansę na bardzo wczesne wykrycie choroby i skuteczne leczenie. Pamiętajcie, że wcześnie wykryty rak piersi jest całkowicie wyleczalny! Dlatego tak ważne jest wykonywanie MMG co 2 lata przez kobiety po 50 roku życia. Dla kobiet w młodszym wieku badaniem z wyboru jest USG piersi co 12 miesięcy. Zatem kalendarze (albo smartfony) w dłoń i sprawdźcie, kiedy miałyście ostatni raz badanie obrazowe piersi.