11 czynników ryzyka raka piersi

Rak piersi jest najczęstszą przyczyną zgonów z powodu choroby nowotworowej 📊 i drugim (po raku płuca) najczęstszym nowotworem wśród kobiet.

Nie na wszystko w naszym życiu mamy wpływ, ale warto poznać czynniki ryzyka raka piersi , aby móc lepiej dbać o swoje zdrowie, skuteczniej zapobiegać chorobie.

Czynniki ryzyka raka piersi:

🔴 płeć – kobiety chorują 100x częściej niż mężczyźni

🔴 starszy wiek – ale ☝️ młody wiek nie wyklucza możliwości zachorowania na raka piersi

🔴 wczesna pierwsza miesiączka

🔴 późna menopauza

🔴 ekspozycja na promieniowanie jonizujące (na przykład radioterapia na obszar klatki piersiowej u kobiet leczonych w młodości z powodu chłoniaka Hodgkina)

🟢 przedłużona hormonalna terapia zastępcza

🟢 późne urodzenie pierwszego dziecka

🟢 krótkie karmienie piersią (poniżej 6 miesięcy)

🟢 otyłość/nadwaga

🟢 siedzący tryb życia

🔵 predyspozycje genetyczne/obciążony wywiad rodzinny

Na część z nich mamy wpływ (🟢), część jest niestety poza naszą kontrolą (🔴), a niektóre z nich (🔵) jesteśmy w stanie zdefiniować i próbować się przed nimi zabezpieczyć.

W dużej części nasze zdrowie jest w naszych rękach 🤗. Dbajmy o siebie, badajmy się. Zaczynamy 😃