Jak interpretować wynik badania USG piersi?

Ostatnio pacjentka zapytała mnie, czy wykonuję usg piersi ze skalą BIRADS? Odpowiedź mogła być tylko jedna – oczywiście 👍. Jest to obecnie standard i na końcu każdego opisu badania powinno znaleźć się podsumowanie w postaci oceny w skali BIRADS.
Co to jest ten BIRADS? O to samo zostałem zapytany przez Panią Profesor 👩‍🏫 prawie 10 lat temu na ustnej części egzaminu specjalizacyjnego z onkologii klinicznej (w kwietniu minie 10 lat 🥳).
Skala BIRADS (lub BI-RADS) to akronim od Breast Imaging-Reporting and Data System i została stworzona przez Amerykańskie Stowarzyszenie Radiologów. To wystandaryzowany system oceny wyników badań MMG, a od 2013 roku dotyczący również USG piersi i MRI.
Do każdego stopnia w skali BIRADS jest przypisany określony algorytm postępowania, co ułatwia interpretację wyniku i komunikację pomiędzy lekarzami.
Wynik badania oceniamy w skali od 0️⃣ do 6️⃣:
0️⃣ – badanie niediagnostyczne ➡️ należy wykonać inne badanie obrazowe – nie można określić ryzyka nowotworu złośliwego
1️⃣ – norma (bez żadnych zmian ogniskowych) ryzyko nowotworu złośliwego 0% ➡️ nie wymaga dalszej diagnostyki, ani wcześniejszej wizyty kontrolnej
2️⃣ – zmiana łagodna – ryzyko nowotworu złośliwego 0% ➡️ nie wymaga dalszej diagnostyki, ani wcześniejszej wizyty kontrolnej
3️⃣ – zmiana najprawdopodobniej łagodna – ryzyko nowotworu złośliwego <2% ➡️ wskazane badanie kontrolne za 6 miesięcy (lub poszerzenie diagnostyki obrazowej o inne badanie)
4️⃣ – zmiana podejrzana – ryzyko nowotworu złośliwego 2-95% ➡️ konieczna weryfikacja histopatologiczna zmiany
4a – niskie ryzyko złośliwości – 2-10%
4b – pośrednie ryzyko złośliwości – 11-50%
4c – wysokie ryzyko złośliwości – 51-95%
5️⃣ – zmiana o bardzo wysokim ryzyku złośliwości >95% ➡️ konieczna weryfikacja histopatologiczna zmiany
6️⃣ – zmiana złośliwa (zweryfikowana już badaniem histopatologicznym)

Zatem kiedy już wiemy, co oznacza skala BIRADS, to, inaczej niż w szkole, życzę wszystkim samych 1️⃣ i 2️⃣😀